Máris jelentkezem az
első blog bejegyzésemmel! Ebben a sorozatban a „történelem nagy alakjainak”
autócsodáit szeretném bemutatni nektek. Nem is gondolnátok, hogy a múlt –
esetleg a jelen – meghatározó alakjainak nevéhez sokszor, szorosan
hozzákapcsolódik egy-egy autó különlegesség. Így van ez a mai posztunk esetében
is. Ki más lenne az első alanyunk a régmúlt időkből, ha nem a „jó öreg”
Sztálin és az ő Tatra 600-as autója, a Tatraplan modellből.
Tatra 600. Az autót a hetvenedik születésnapjára kapta alattvalóitól. |
A Tatra T60 Tatraplan modellből készítettek számára egy nyitott
változatot. A hófehérre fényezett autó vörös bőrbelsőt kapott, ám igazi
különlegessége mégsem az utastér színe, hanem egyedisége. Ez az egy kabrió
készült a T600-as sorozatból.
Azonban ne álljunk meg csak
ennyinél! A szovjet pártvezér nem kizárólag egyetlen autóval büszkélkedhetett.
Hivatalos útjai során a ZIS-115 típusú – kérésére teljesen páncélozott – autót
használta. Ez nem más, mint az 1942-es amerikai
Packard Super Eight szovjet koppintása. A hatszemélyes autót 1947-ben
készítették, és alig néhány hasonlót gyártottak a felső pártvezetés számára.
ZIS-115. Az szovjet páncélautó. |
A
legenda szerint Sztálin először az autó tervezőit ültette a gépkocsiba és
rajtuk próbálták ki élesben, hogy a páncélozás valóban megfelelő védelmet nyújt-e. A gépkocsin
még csak horpadások sem keletkeztek, így Sztálin elégedett volt. Érdekessége
továbbá, hogy az autó súlya meghaladta az 5 tonnát, az üvegek 75 mm vastagok
voltak, és hidraulikus emelővel látták el azokat, az ajtókat pedig belülről
láncos zárral is felszerelték. Sztálin akkori autója 6.000 köbcentis volt, 162
lóerős motorjával 120 km/ óra sebességre volt képes, emellett csekély 28 liter volt a
fogyasztása.
Nemcsak ma, hanem Sztálin idejében is ritkaságnak számított. |
Egy kép hátulról. Akkoriban szerették a tervezők a lekerekített hátsó részt. |
Remélem sikerült kedvet csinálni ehhez a rovathoz is, tartsatok velem legközelebb is, amikor ismételten egy híres ember autóját ismerhetitek meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése