Kapcsolat

2013. május 9., csütörtök

Híres emberek, híres autói 1. rész.


Máris jelentkezem az első blog bejegyzésemmel! Ebben a sorozatban a „történelem nagy alakjainak” autócsodáit szeretném bemutatni nektek. Nem is gondolnátok, hogy a múlt – esetleg a jelen – meghatározó alakjainak nevéhez sokszor, szorosan hozzákapcsolódik egy-egy autó különlegesség. Így van ez a mai posztunk esetében is. Ki más lenne az első alanyunk a régmúlt időkből, ha nem a „jó öreg” Sztálin és az ő Tatra 600-as autója, a Tatraplan modellből. 

Tatra 600. Az autót a hetvenedik születésnapjára kapta alattvalóitól.
A Tatra T60 Tatraplan modellből készítettek számára egy nyitott változatot. A hófehérre fényezett autó vörös bőrbelsőt kapott, ám igazi különlegessége mégsem az utastér színe, hanem egyedisége. Ez az egy kabrió készült a T600-as sorozatból. 




Azonban ne álljunk meg csak ennyinél! A szovjet pártvezér nem kizárólag egyetlen autóval büszkélkedhetett. Hivatalos útjai során a ZIS-115 típusú – kérésére teljesen páncélozott – autót használta. Ez nem más, mint az 1942-es amerikai Packard Super Eight szovjet koppintása. A hatszemélyes autót 1947-ben készítették, és alig néhány hasonlót gyártottak a felső pártvezetés számára. 

ZIS-115. Az szovjet páncélautó. 
Az 1942-es, amerikaiPackard Super Eight. A minta, mely alapján Sztálin autója készült. 
A legenda szerint Sztálin először az autó tervezőit ültette a gépkocsiba és rajtuk próbálták ki élesben, hogy a páncélozás valóban megfelelő védelmet nyújt-e. A gépkocsin még csak horpadások sem keletkeztek, így Sztálin elégedett volt. Érdekessége továbbá, hogy az autó súlya meghaladta az 5 tonnát, az üvegek 75 mm vastagok voltak, és hidraulikus emelővel látták el azokat, az ajtókat pedig belülről láncos zárral is felszerelték. Sztálin akkori autója 6.000 köbcentis volt, 162 lóerős motorjával 120 km/ óra sebességre volt képes, emellett csekély 28 liter volt a fogyasztása. 

Nemcsak ma, hanem Sztálin idejében is ritkaságnak számított.
Egy kép hátulról. Akkoriban szerették a tervezők a lekerekített hátsó részt. 
Remélem sikerült kedvet csinálni ehhez a rovathoz is, tartsatok velem legközelebb is, amikor ismételten egy híres ember autóját ismerhetitek meg. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése