Kapcsolat

2013. július 18., csütörtök

Angliai retroautók - Part 1.

Az előző posztban már esett szó arról, hogy milyen új tevékenységgel próbálom a veterán, retro, modelles és makettes hobbim iránti vágyamat csillapítani. Akkor még képek nélkül megemlítettem egy pár autót, amelyek a brit utakat rótták egykor, és napjainkban is nagy becsben vannak tartva. 

Az első ilyen járgány a Triumph Acclaim. A márka Európában a motorkerékpárjairól híres, de szerintem többségünknek nem a motor, hanem az autó jut először az eszébe. Gyakran sétáltam el mellette, amikor munkát mentem keresni, vagy amikor a boltba mentem. Először nem tulajdonítottam nagy szerepet a piros színben pompázó csodának, de a sok modern verda közül kitűnt a nem mai külsejével. Először bevallom őszintén nem is néztem, hogy milyen márka, távolról egy 80-as évek körüli Hondának nézett ki a maga egyszerűségével. 



Ezt az autót ha jók az adataim 1981 és 1984 között gyártották. Ekkor még a British Leylnad Motor tulajdonában volt a Triumph márka. A hetvenes évek végén a British Leyland Motor súlyos anyagi gondokkal küzdött, és a két saját fejlesztésű - Austin Metro és a sedán LC10 - autó mellet nem volt lehetőségük arra, hogy a két autó közötti rést, egy szintén saját fejlesztésű autóval toldják be. 

A British Leyland Motor több autógyártóval folytatott tárgyalást, hogy egy, már meglévő autó licencét megvásárolva szüntetik meg a fent már említett rést. 1979-ben egy nem várt partnerre akadtak a Honda személyében, és még ebben az évben megegyeztek egy Honda licenc megvásárlásáról. Az autó a Honda Ballade volt, mely a szedán változata volt az akkor gyártott Civicnek. Természetesen a britek egy kis változtatást eszközöltek az autón, hogy emlékeztessen a Triumph sportos hagyományaira, valamint figyelembe vették a brit piac sajátosságait. 

A Triumph nem örvendett nagy népszerűségnek a bemutatásakor, sokan nem tekintették másnak, csak egy japán autónak. Voltak akik a brit autógyártás végét látták az új Triumphban. Ennek ellenére mégis a legmegbízhatóbb, és két éves forgalmazása alatt a legtöbb példányszámban eladott járműve volt a British Leyland Motornak. 



Megbízhatóságát igazolja az a tény is, hogy egy vagy két tulajdonossal rendelkező, valamint sokat futott, tökéletesen működő autókról van szó. Nem ritka a 20-30 éve egy tulajdonossal rendelkező gépek sem. 

A Triumph Acclaim az utolsó Triumph jelvényes autó, ugyanis 1984-ben a BLM úgy határozott, hogy szünetelteti a Triumph gyártását. A csoport még megvette a következő Civic licencét is, de azt már Rover 213-ként dobták piacra.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése